Metody pracy

Ciekawe i inspiruj─ůce lekcje

Nauczyciele na lekcjach wspieraj─ů ciekawo┼Ť─ç poznawcz─ů ucznia poprzez do┼Ťwiadczenia, eksperyment, wycieczk─Ö, a tak┼╝e prac─Ö z podr─Öcznikami i materia┼éami ─çwiczeniowymi.

Podczas lekcji uczniowie maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç spotka─ç si─Ö z ekspertem w danej dziedzinie, np. dietetykiem podczas lekcji o piramidzie ┼╝ywienia, architektem ucz─ůc si─Ö o domu, wyk┼éadowc─ů akademickim - specjalist─ů od twórczego my┼Ťlenia.

Podczas lekcji nauczyciele stosuj─ů metody aktywne. Pami─Ötamy o tym, ┼╝e cz┼éowiek najlepiej uczy si─Ö anga┼╝uj─ůc zarówno  wszystkie zmys┼éy  jak i emocje. Cz─Östo u┼╝ywamy gier (np. dobble, domino, memory, bingo i inne), a tak┼╝─Ö sami tworzymy gry np. zadaniem domowym mo┼╝e by─ç skonstruowanie gry na dany temat, którym zajmujemy si─Ö na lekcjach. Cz─Östo stosujemy te┼╝ wprawki dramowe, uczniowie odgrywaj─ů scenki, tworz─ů filmiki prezentuj─ůce np. tre┼Ť─ç wiersza.

Dbamy te┼╝ o relacje mi─Ödzy uczniami  w klasach oraz umiej─Ötno┼Ť─ç pracy w grupach.

Przeprowadzaj─ůc do┼Ťwiadczenia to sami uczniowie pod opiek─ů nauczyciela przygotowuj─ů materia┼éy, odmierzaj─ů, przesypuj─ů, nalewaj─ů, obserwuj─ů i wyci─ůgaj─ů wnioski.


W trakcie roku szkolnego klasy odbywaj─ů wycieczki programowe poznaj─ůc na przyk┼éad dawne i dzisiejsze sposoby pisania na warsztatach w muzeum w Opactwie Tynieckim, dawn─ů szko┼é─Ö na warsztatach w Muzeum Etnograficznym czy te┼╝ ro┼Ťliny okopowe w gospodarstwie rolniczym, a tak┼╝e tajniki naukowe w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wyje┼╝d┼╝amy tak┼╝e na wycieczki krajoznawczo - turystyczne.

 

 

Indywidualizacja pracy

Nauczyciele dostosowuj─ů tre┼Ťci programowe do potrzeb i mo┼╝liwo┼Ťci uczniów. Tak┼╝e zadania domowe s─ů zró┼╝nicowane. Wspieramy tak┼╝e uczniów zdolnych oraz uczniów potrzebuj─ůcych wi─Öcej czasu, by zdobywa─ç szkolne umiej─Ötno┼Ťci.

Dostosowujemy nie tylko program, ale tak┼╝e form─Ö jego realizacji, aby ka┼╝de dziecko mog┼éo naby─ç umiej─Ötno┼Ťci i wiedz─Ö konieczn─ů do dalszej edukacji.

Ocenianie kszta┼étuj─ůce

W Kangurowej Szkole stosujemy elementy oceniania kszta┼étuj─ůcego. Ten sposób oceniania pozwala nauczycielowi na efektywniejszy proces nauczania, oraz daje informacj─Ö zwrotn─ů uczniowi i rodzicowi o post─Öpach w nauce oraz obszarach do ─çwicze┼ä. Pozwala on tak┼╝e na wi─Öksz─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç i odpowiedzialno┼Ť─ç ucznia za zdobywanie wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci.

Wychowanie fizyczne

Wiemy, ┼╝e potrzeba ruchu dzieci w wieku szkolnym jest ogromna. Organizujemy zaj─Öcia ruchowe tak, by w najlepszy sposób jej sprosta─ç. Ze wzgl─Ödu na lokalizacj─Ö - blisko┼Ť─ç Tyniecko - Biela┼äskiego Parku Krajobrazowego znaczn─ů cz─Ö┼Ť─ç lekcji wychowania fizycznego mamy w terenie. Korzystamy z przestrzeni, le┼Ťnego otoczenia i ukszta┼étowania terenu, w którym pokonujemy przeszkody naturalne, realizujemy marszobiegi, spacery, biegi terenowe, znamy i lubimy zabawy na polankach i w┼Ťród drzew.

W miesi─ůcach zimowych zaj─Öcia sportowe prowadzimy hali sportowej O┼Ťrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Kolnej. ─ćwiczymy gimnastyk─Ö i gry zespo┼éowe.

Chcemy ┼╝eby dzieci lubi┼éy ruch, podejmowa┼éy ruchowe wyzwania, uczy┼éy si─Ö nowych umiej─Ötno┼Ťci oraz jak organizowa─ç sobie wspólnie zabawy ruchowe.

 
Projekt edukacyjny

Projekt edukacyjny – zespo┼éowe planowe dzia┼éanie uczniów maj─ůce na celu rozwi─ůzanie konkretnego problemu z zastosowaniem ró┼╝norodnych metod.

W klasach 1-3 zaj─Öcia projektowe odbywaj─ů si─Ö raz w tygodniu w wymiarze 2 godzin dydaktycznych.

Elementy dzia┼éa┼ä metod─ů projektu:

  • Najpierw ucze┼ä poszukuje informacji. Zastanawia si─Ö, gdzie mo┼╝e je znale┼║─ç. Wybiera wiarygodne ┼║ród┼éa wiedzy, czyta, s┼éucha, ogl─ůda, dotyka, zadaje pytania, klasyfikuje wiadomo┼Ťci, wyci─ůga wnioski
  • Kolejnym krokiem w projekcie jest dokumentowanie wiedzy, kategoryzowanie informacji i zapisywanie ich w ró┼╝ny sposób: pisanie, rysowanie, robienie szkiców, matryc, fotografii i reporta┼╝y, slajdów, filmów.
  • Ucze┼ä - ekspert opowiada o zagadnieniu w przygotowany, usystematyzowany sposób. To dodatkowe utrwalenie wiedzy oraz ─çwiczenie wypowiadania si─Ö i autoprezentacji. Najlepiej pami─Ötamy to, czego sami uczymy innych
  • ─ćwiczone w trakcie realizacji projektu umiej─Ötno┼Ťci takie jak czytanie, pisanie, robienie notatek, planów, prezentacji s─ů wykonywane po co┼Ť – s┼éu┼╝─ů zrealizowaniu jasno okre┼Ťlonego celu projektowego.
  • Ucze┼ä staje si─Ö ekspertem w dziedzinie projektu np. zjawisk meteorologicznych, historii Krakowa, zdrowego od┼╝ywiania

 Odyseja umys┼éu

Szko┼éa bierze udzia┼é w Odysei Umys┼éu. Tworzymy dru┼╝yny, które ucz─ů si─Ö wspó┼épracowa─ç. W trakcie roku Odyseusze wymy┼Ťlaj─ů rozwi─ůzania wielu problemów i przygotowuj─ů przedstawienie na konkurs. Uczniowie wspólnie stawiaj─ů czo┼éa wyzwaniom, które wymagaj─ů ┼é─ůczenia w praktyce wiedzy, samodzielno┼Ťci, twórczo┼Ťci, przeró┼╝nych umiej─Ötno┼Ťci i indywidualnych zdolno┼Ťci dzieci. Odyseja Umys┼éu to wspania┼ée do┼Ťwiadczenie daj─ůce motywacj─Ö do wymy┼Ťlania i wspólnego dzia┼éania.

Oficjalna strona Odysei http://odyseja.org/ - gdzie można przeczytać o założeniach i metodach programu

Zaj─Öcia dodatkowe

Zaj─Öcia dodatkowe s─ů ciekawym uzupe┼énieniem podstawowego programu szko┼éy. Nasi uczniowie w ka┼╝dym roku szkolnym mog─ů skorzysta─ç z kilku form zaj─Ö─ç do wyboru.

W roku szkolnym 2016/2017 odbywaj─ů si─Ö zaj─Öcia:

  • Szko┼éa szachowa
  • Historia sztuki
  • R─Ökodzie┼éo
  • Dru┼╝yny Odysei Umys┼éu
  • Ceramika
  • Robotyka
  • Indywidualne lekcje pianina