Metody pracy

Ciekawe i inspirujÄ…ce lekcje

Nauczyciele na lekcjach wspierają ciekawość poznawczą ucznia poprzez doświadczenia, eksperyment, wycieczkę, a także pracę z podręcznikami i materiałami ćwiczeniowymi.

Podczas lekcji uczniowie majÄ… możliwość spotkać siÄ™ z ekspertem w danej dziedzinie, np. dietetykiem podczas lekcji o piramidzie żywienia, architektem uczÄ…c siÄ™ o domu, wykÅ‚adowcÄ… akademickim - specjalistÄ… od twórczego myÅ›lenia.

Podczas lekcji nauczyciele stosujÄ… metody aktywne. PamiÄ™tamy o tym, że czÅ‚owiek najlepiej uczy siÄ™ angażujÄ…c zarówno  wszystkie zmysÅ‚y  jak i emocje. CzÄ™sto używamy gier (np. dobble, domino, memory, bingo i inne), a takżę sami tworzymy gry np. zadaniem domowym może być skonstruowanie gry na dany temat, którym zajmujemy siÄ™ na lekcjach. CzÄ™sto stosujemy też wprawki dramowe, uczniowie odgrywajÄ… scenki, tworzÄ… filmiki prezentujÄ…ce np. treść wiersza.

Dbamy też o relacje miÄ™dzy uczniami  w klasach oraz umiejÄ™tność pracy w grupach.

Przeprowadzając doświadczenia to sami uczniowie pod opieką nauczyciela przygotowują materiały, odmierzają, przesypują, nalewają, obserwują i wyciągają wnioski.


W trakcie roku szkolnego klasy odbywają wycieczki programowe poznając na przykład dawne i dzisiejsze sposoby pisania na warsztatach w muzeum w Opactwie Tynieckim, dawną szkołę na warsztatach w Muzeum Etnograficznym czy też rośliny okopowe w gospodarstwie rolniczym, a także tajniki naukowe w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wyjeżdżamy także na wycieczki krajoznawczo - turystyczne.

 

 

Indywidualizacja pracy

Nauczyciele dostosowujÄ… treÅ›ci programowe do potrzeb i możliwoÅ›ci uczniów. Także zadania domowe sÄ… zróżnicowane. Wspieramy także uczniów zdolnych oraz uczniów potrzebujÄ…cych wiÄ™cej czasu, by zdobywać szkolne umiejÄ™tnoÅ›ci.

Dostosowujemy nie tylko program, ale także formę jego realizacji, aby każde dziecko mogło nabyć umiejętności i wiedzę konieczną do dalszej edukacji.

Ocenianie kształtujące

W Kangurowej Szkole stosujemy elementy oceniania ksztaÅ‚tujÄ…cego. Ten sposób oceniania pozwala nauczycielowi na efektywniejszy proces nauczania, oraz daje informacjÄ™ zwrotnÄ… uczniowi i rodzicowi o postÄ™pach w nauce oraz obszarach do ćwiczeÅ„. Pozwala on także na wiÄ™kszÄ… Å›wiadomość i odpowiedzialność ucznia za zdobywanie wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci.

Wychowanie fizyczne

Wiemy, że potrzeba ruchu dzieci w wieku szkolnym jest ogromna. Organizujemy zajÄ™cia ruchowe tak, by w najlepszy sposób jej sprostać. Ze wzglÄ™du na lokalizacjÄ™ - bliskość Tyniecko - BielaÅ„skiego Parku Krajobrazowego znacznÄ… część lekcji wychowania fizycznego mamy w terenie. Korzystamy z przestrzeni, leÅ›nego otoczenia i uksztaÅ‚towania terenu, w którym pokonujemy przeszkody naturalne, realizujemy marszobiegi, spacery, biegi terenowe, znamy i lubimy zabawy na polankach i wÅ›ród drzew.

W miesiącach zimowych zajęcia sportowe prowadzimy hali sportowej Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Kolnej. Ćwiczymy gimnastykę i gry zespołowe.

Chcemy żeby dzieci lubiÅ‚y ruch, podejmowaÅ‚y ruchowe wyzwania, uczyÅ‚y siÄ™ nowych umiejÄ™tnoÅ›ci oraz jak organizować sobie wspólnie zabawy ruchowe.

 
Projekt edukacyjny

Projekt edukacyjny – zespoÅ‚owe planowe dziaÅ‚anie uczniów majÄ…ce na celu rozwiÄ…zanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.

W klasach 1-3 zajęcia projektowe odbywają się raz w tygodniu w wymiarze 2 godzin dydaktycznych.

Elementy działań metodą projektu:

  • Najpierw uczeÅ„ poszukuje informacji. Zastanawia siÄ™, gdzie może je znaleźć. Wybiera wiarygodne źródÅ‚a wiedzy, czyta, sÅ‚ucha, oglÄ…da, dotyka, zadaje pytania, klasyfikuje wiadomoÅ›ci, wyciÄ…ga wnioski
  • Kolejnym krokiem w projekcie jest dokumentowanie wiedzy, kategoryzowanie informacji i zapisywanie ich w różny sposób: pisanie, rysowanie, robienie szkiców, matryc, fotografii i reportaży, slajdów, filmów.
  • UczeÅ„ - ekspert opowiada o zagadnieniu w przygotowany, usystematyzowany sposób. To dodatkowe utrwalenie wiedzy oraz ćwiczenie wypowiadania siÄ™ i autoprezentacji. Najlepiej pamiÄ™tamy to, czego sami uczymy innych
  • Ćwiczone w trakcie realizacji projektu umiejÄ™tnoÅ›ci takie jak czytanie, pisanie, robienie notatek, planów, prezentacji sÄ… wykonywane po coÅ› – sÅ‚użą zrealizowaniu jasno okreÅ›lonego celu projektowego.
  • UczeÅ„ staje siÄ™ ekspertem w dziedzinie projektu np. zjawisk meteorologicznych, historii Krakowa, zdrowego odżywiania

 ZajÄ™cia dodatkowe

Zajęcia dodatkowe są ciekawym uzupełnieniem podstawowego programu szkoły. Nasi uczniowie w każdym roku szkolnym mogą skorzystać z kilku form zajęć do wyboru.